Visual merchandising to prezentowanie produktów w sposób, który w jak największym stopniu przyciąga uwagę klientów i ostatecznie zachęca ich do zakupu. Często odgrywa on kluczową rolę w kształtowaniu doświadczeń zakupowych konsumentów oraz budowaniu wizerunku marki. Osoba zajmująca się tym obszarem sprzedaży odgrywa niezwykle istotną rolę.
Główne zadania należące do visual merchandisera
Osoba zajmująca to stanowisko odpowiada nie tylko za odpowiednie rozmieszczenie produktów w sklepach według ścisłych wytycznych. Jej zadania obejmują znacznie większy zakres m.in.:
- tworzenie atrakcyjnych aranżacji witryn sklepowych – trzeba pamiętać, że odpowiedni wygląd może zachęcić ludzi do zakupu, dlatego nie należy lekceważyć tego elementu nawet jeśli wydaje się, że ma mniejsze znaczenie od innych;
- optymalne rozmieszczenie towarów w sklepie;
- współpraca z działem marketingu i sprzedaży, aby być na bieżąco m.in. z układem ekspozycji zgodnie z aktualnymi trendami rynkowymi;
- analizowanie zachowań klientów, wyciąganie odpowiednich wniosków oraz dostosowywanie prezentacji produktów do ich oczekiwań,
- dbanie o ogólną spójność wizualną, która jest zgodna z identyfikacją marki.
Jak zostać visual merchandiserem?
Jest to stanowisko istotne dla działu sprzedaży, jednak aby zostać visual merchandiserem, wcale nie potrzeba specjalnych kierunków studiów. W tym przypadku najbardziej przydaje się doświadczenie oraz odpowiednie umiejętności. Bardziej niż teoretyczna wiedza z książek przydadzą się:
– łatwość w nawiązywaniu kontaktów,
– dokładność w wykonywanych zadaniach,
– jak w każdej pracy uczciwość,
– zrozumienie strategii sprzedażowych,
– kreatywność,
– znajomość lub umiejętność szybkiego zapoznania się z trendami rynkowymi i preferencjami konsumentów, które mogą się szybko zmieniać,
– wyobraźnia przestrzenna, która pozwoli lepiej układać produkty,
– umiejętność pracy pod presją czasu, ponieważ na tym stanowisku często realizacja planu wiąże się z określonymi ramami czasowymi.
Wprawdzie nie każdy nadaje się na to stanowisko, ale nie jest to też praca tylko dla wybranych.
Czy w sklepie internetowym także działa visual merchandising?
Visual merchandising nie ogranicza się tylko do sklepów stacjonarnych. Osoba na tym stanowisku często zajmuje się również sklepami internetowymi. W sklepach online kluczową rolę odgrywa sposób prezentacji produktów, prezentacji treści, opisów oraz ogólna estetyka strony, te wszystkie czynniki mają istotny wpływ na doświadczenia klientów, a tym samymi ich decyzje zakupowe.
Co obejmuje visual merchandising w formie online?
Atrakcyjny design strony – przejrzysty układ, czy spójna kolorystyka pomagają budować pozytywne pierwsze wrażenie, a jak wiadomo jest ono bardzo ważne, wielu ludzi szybko ocenia strony i je opuszcza, dlatego zatrzymanie klientów na stronie zaraz na początku jest bardzo istotne.
Intuicyjną nawigację – logiczny podział na kategorie ułatwiający znalezienie produktów.
Wysokiej jakości zdjęcia i multimedia – pozwalają klientowi dokładnie obejrzeć produkt.
Odpowiednie opisy produktów – treści powinny być zwięzłe, atrakcyjne i zawierać kluczowe informacyjne, by ułatwiać klientom decyzję o zakupie i zachęcać do niego.
Rekomendacje – sugestie produktów oparte na zachowaniach użytkownika mogą znacznie zwiększyć sprzedaż.
Responsywność i szybkość ładowania strony – dostosowanie sklepu do różnych urządzeń oraz szybkie wczytywanie treści minimalizują ryzyko opuszczenia witryny przez klienta.
Visual merchandiser to specjalista, który łączy wiedzę z zakresu marketingu, designu i psychologii konsumenta, wszystko po to, aby w jak największym stopniu wpływać na decyzje zakupowe klientów. Jego praca nie tylko zwiększa sprzedaż, ale także wzmacnia wizerunek marki.